Pallad - symbol Pd (łac. palladium).
Jest to miękki, lśniący, srebrzystoszary, kowalny i ciągliwy metal szlachetny z podgrupy platynowców. Gęstość palladu wynosi 12 gramów na centymetr sześcienny, co czyni go cięższym od srebra. Jako metal szlachetny jest chemicznie obojętny, nie reaguje z wodą, tlenem, ale rozpuszcza się w silnych kwasach i zasadach. Polską nazwę "pallad" zaproponował chemik Filip Walter.
Został odkryty stosunkowo niedawno bo w 1803 r. przez Williama Wollastona w Londynie. Nazwa metalu pochodzi od greckiego imienia bogini Pallas tj. Ateny. Jedną z jego cech charakterystycznych jest silna absorbcja wodoru w postaci gazowej. Pochodne metaloorganiczne palladu wykorzystywane są jako katalizatory w wielu reakcjach chemicznych.
W naturze pallad występuje w połączeniu z innymi platynowcami oraz metalami (złoto, srebro, platyna, nikiel, miedź i ołów)
Największe złoża platyny występują w Rosji, w RPA i Kanadzie.
Pallad podobnie jak platyna w największym stopniu wykorzystywany jest w przemyśle samochodowym do produkcji katalizatorów. Używa się go również w dentystyce, elektronice orz do produkcji zegarków. Metal ten ma zastosowanie w numizmatyce oraz branży jubilerskiej. Stop złota z palladem nazywany jest białym złotem. Coraz częściej też bije się z niego monety bulionowe i sztabki lokacyjne przeznaczone dla osób chcących zainwestować kapitał w ten metal. Jednak bezwzględnie to branża motoryzacyjna jest największym jego konsumentem dlatego ceny tego metalu są silnie skorelowane z jej kondycją. Ponieważ w ostatnich latach popyt na pallad ciągle wzrastał jego cena regularnie rosła. Wraz ze wzrostem cen tego metalu rośnie również odzysk palladu z katalizatorów samochodowych. Szacuje się że prawie 30% zapotrzebowania na ten pierwiastek pochodzi z recyklingu. Rosnące ceny palladu spowodowały spadek popytu ze strony branży jubilerskiej oraz elektrycznej.
Ponieważ największy popyt na pallad pochodzi ze strony branży motoryzacyjnej dlatego wielkość produkcji nowych samochodów ma duży wpływ na jego aktualne ceny. Wpływ na popyt oraz na ceny palladu i platyny mogą mieć wprowadzone przez rządy coraz ostrzejsze normy spalin dla samochodów i pojazdów napędzanych paliwami ropopochodnymi. Najwięcej palladu zużywa się do produkcji samochodów z silnikami benzynowymi. Dużym zagrożeniem dla cen tego pierwiastka jest coraz szersze wprowadzanie do motoryzacji zielonych technologii w postaci napędów elektrycznych, które nie wytwarzają spalin. Technolodzy z koncernów motoryzacyjnych od lat próbują wyeliminować konieczność wykorzystywania tych dwóch pierwiastków. Kiedy w końcu im się to uda może dojść do załamania cen tego pierwiastka.
Analizując wykres historycznych cen palladu możemy zaobserwować praktycznie ciągły wzrost ceny tego metalu od 2018 roku. W tym roku (2021) cena palladu osiągnęła swoje historyczne maksimum na poziomie prawie 3000 USD/uncję by w ciągu paru miesięcy spaść w granice 2000 USD/uncję. Prawdopodobnie na tak duże wahania ceny w tym czasie miała wpływ pandemia oraz zamykanie w Europie wielu fabryk produkujących samochody ze względu na problemy w dostawie komponentów elektronicznych. W tej chwili (listopad 2021 r.) cena palladu jest nieznacznie wyższa od cen złota i porusza się w przedziale cenowym 2000-2100 USD/uncję.
Firma Femoni zajmuje się również skupem złomu palladu najczęściej w postaci wyrobów jubilerskich (pierścionki, kolczyki), odznaczeń, medali czy monet. Skupujemy również stopy palladu z innymi metalami jednak Pd w tych stopach musi być pierwiastkiem dominującym.
Jeśli posiadacie Państwo złomy zawierające pallad i nie wiecie co z nimi zrobić zapraszamy do kontaktu telefonicznego w celu wyceny. Obecnie cena palladu w skupie jest uzależniona od aktualnych notowań tego metalu szlachetnego na LME oraz od notowań USD/PLN.
FEMONI Patrycjusz Rygol